úterý 21. dubna 2020

Poštovní zázrak

Všichni tam jednou musíme. Na poštu. Roztrhané fronty s rozestupy se jak morseovka vinou ulicemi. Včera jsem tam musela taky. Skoro běžím, protože zavírají v 16.00. Jak to má asi (díkybohu) pracující člověk stihnout.

15.30 přibíhám na konec fronty. Tahle pošta disponuje 4 - slovy čtyřmi okénky, ale nikdy v životě jsem nezažila, že by byly otevřená víc než dvě. Ve frontě to hučí, brblá, nadává, přešlapuje. Lidi jsou nervózní. Aspoň je hezky. Mohlo ještě třeba pršet, že jo. Počítám si lidi, asi tak 3 vevnitř, 20 venku.. noo to by znamenalo při průměrných 5 minutách na člověka, že tohle holky pošťácký neodbaví ani do půl šestý.

Střih. Flashback. Mlhavý snový záběr, tenkrát před virem. Jako by se zastavil čas, nebo zpomalil. Fronta sahá vždycky až ven, i když není pandemie. Jedou rekordní dvě okénka. Dámy nespěchají. Kdo by se jim divil. Ty pohyby. Pomalinku utrhne lísteček, vsune ho do tiskárny, jde na pět minut hledat balíček dozadu do hromady bordelu, pomalu přichází, cestou prohodí pár slov se šéfovou, šnečím tempem podsouvá lístek k podpisu, předá balíčekt tempem, za které by se nemusel stydět žádný zpomalený záběr hollywoodského romantického filmu. A bleskurychle zasune roletku a jde na svačinu. Patnácti lidem ve frontě právě praskla žilka, dva dostali infarkt a jeden mrtvici. Zbývá jedno okénko. Né že bych jí to holce nepřála, svačit je důležité, ale kurňa tak tam dám člověka na víc, ne? Nudíte se? Pořiďte si balíček a jděte ho poslat. Párkrát jsem se přistihla, jak jim tlačím do rukou pohledem, silou mysli, telepaticky je nutím se zrychlit. Nic. Ale ještě netuším, že všechno bude brzy jinak.

15:45 ale pozor, fronta postupuje nezvykle rychle. Už jsem skoro v polovině! To dám! Co se stalo? Že by jelo více okének? Lidé jsou stále nervóznější. Jedna extrovertní paní schválně mluví nahlas a čeká kdo se chytne "Ty roušky prej budeme ještě muset nosit dlouho, bůhví, kdy to zrušej".
"No v létě se v tom upečeme" návnada se chytila. Ob tři lidi se přidává paní s červenou rouškou.
"To je hrozný, viďte, člověk je celej den doma, a oni mu hodí lístek "adresát nezastižen"" Přihřívá si své želízko v ohni pán za mnou.
Z fronty se stává hlas lidu, hyde park, demonstrace, revoluce. Každý vykřikne, co ho štve:
"Ráno jsou tu fronty!"
"Já tu byla už včera a byla tu fronta až támhle za roh! To se nedalo."
"V poledne jsou tu taky fronty!"
"A předevčírem byla fronta až támhle za třetí lampu!"
"Pane, maj do čtyř! (Když přichází ke dveřím muž podívat se do kolika mají otevřeno)"
"Včera mi zavřeli před nosem!"

Pečlivě poslouchám a snažím se zapamatovat repliky, abych je mohla navždy zvěčnit. Najednou hlasy utichnou. Je řada na mně, společnost očekává, že si taky od srdce zanadávám. Sakra, na tohle jsem si nestihla připravit a všechno, co bych řekla, to už za mě řekli ostatní. Začínám se potit trémou, co mám říct sakra. Když neřeknu nic protestního, vrhne se na mě rozzuřený dav. Periferně vidím, že žena za mnou zapaluje pochodeň a její muž vytahuje vidle. Rychle musím něco vymyslet, teče mi do bot, mysli, mysli..

A konečně, nadechnu se, zamračím se, ruce zatnu v pěst: "A vsadím se, že je otevřený jen jedno okýnko!"
Pohledy se ode mě spokojeně odvrátí, splnila jsem svou společenskou povinnost.

Konečně, je 15:55, už jsem na řadě. Podávám slečně složenku a něco tu nehraje. Cvak, cvak, cvak na klávesnici, šup složenku do přístroje, šup ústřižek, už to podepisuji a tisíc, dva tisíce, tři tisíce sází mi rychle peníze na pult. Mám otevřená ústa a valím oči. Jsem odbavená asi za 30 vteřin. A pak že to nejde! Takové nasazení jsem v tomto podniku v životě neviděla! Během těch posledních pěti minut stihnou ty závratná dvě otevřená okénka odbavit snad deset lidí. Neuvěřitelné. Stal se zázrak! Do očí mi vhrknou slzy dojetí, škrtám ze svého seznamu, jak se teď odborně říká "bucket listu", že bych chtěla vidět někdy v životě svižnou poštovní úřednici. Je to napsané v těsném závěsu za plaváním s delfíny.

Takže tak, zázraky se dějí. A jak to chodí na vaší poště?

Vaše Helga

12 komentářů:

  1. Tak to byl doopravdy zázrak. U nás teď je na balíčcích tak rok nový pán a taky docela frčí (rozhodně oproti ostatním přepážkám a paním, které tam byly před ním). Ale jinak je pošta celkově zmar a bída.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to ještě,  že tento okamžik někdo zvecnil. Když to všude čtu a poslouchám, tak naše pošta je opravdu zázrak. Na poste už jsem nebyla asi 1000 let protože všechny balíčky co jsem si objednala vždy přijeli. Bydlíme na vesnici a nejbližší pošta je 3 km vzdálené obci. A přesto pokažde když čekám na balíček, čekám na postacke auto, které zajede až do zahrady, za troubí a předá balíček, že nemusím chodit ani pět metrů daleko. Máme asi nejlépe fungující postu v celé ČR . Protože stát fronty až k třetí lampe nebo za roh, kde je přede mnou ještě 20 lidi, by mi praskla zilka a měla mrtvici s infarktem dohromady a když už člověk na tu postu musí tak je před ním max 1 člověk.

    OdpovědětVymazat
  3. Milá Helgo,
    ty neznáš to "pomalu, ale jistě"?

    OdpovědětVymazat
  4. Pracuju do čtyř. Jsem vyřazená z návštěvy pošty. Musel jít Druhorozený, povedlo se až na třetí pokus, z toho jednou zaspal, vzbudila jsem ho až svým příchodem z práce.

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: No, my máme Kurzarbeit asi hlavně kvůli hajzlpapíru.
    Dnes jsem byla na nákupu - a nic. Takže zítra či pozítří vstát ne do práce, ale na toaleťák - a popř. se ještě dívat, jestli zrovna prodavačka neskládá pár balení papíru do regálu...

    OdpovědětVymazat
  6. No tak si tak, že u nás nedávajú na pult tisíce, my dávame tisíce IM na pult!

    OdpovědětVymazat
  7. [5]: Socializmus retro? Moje ročníky také niečo neotrase, vídaval som novinový papier pekne nastrihaný a uložený do držáku...

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Jo, nastříhaný novinový papír znám od prababičky z kadibudky venku. Ale to neznamená, že to chci zažívat znova.
    A fakt mě ten "komunismus" včera v Lidlu hodně OTRÁVIL, protože u oříšků bylo napsaný (to je i u toaleťáku, pokud je), že jen JEDNO BALENÍ!
    U hajzlpapíru je za každé další balení ve většině krámů "pokuta".

    OdpovědětVymazat
  9. [8]: u nas zatial vsetkeho dost, nic nie je limitovane, len dezinfekcne flasticky su väcsinou vypredane alebo zdrazene az o 300%.Zato este stale ziadna povinnost masky nosit - lebo nikde nie su, dostat kuit, predrazene, zabudli ich zodpovedni vladni cinitelia objednat. Armada teraz rozdava z ich zasob, ale mau ich zalostne malo!

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: My máme, snad jako první (zprávy moc už nesleduju, nedělá mi to dobře), povinnost nošení roušek / šátku (ale jen v obchodech a veřejné dopravě) od pondělí... Včera jsem měla premiéru. V práci mám roušku, v obchodu mám šátek.A jsem vždy ráda, když vylezu a strhnu ho, protože nejen, že se mi mlží brýle (do rouška nedělá), ale ještě si to foukám do svých (beztak již suchých) očí! Ty oči mi přijdou nejhorší... Ale krást v práci roušky fakt nechci.

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: to snad radsej kradnut v banke - rusko je odjakziva predsa "pracovne oblecenie" profesinalnych bankovych lupicov, nie?

    OdpovědětVymazat
  12. Ano, "musíme tam všichni" je pro poštu dokonale výstižné vyjádření. Já si vždycky broukám Pokáčovu písničku Rád chodím na poštu, tam je úplně všechno

    OdpovědětVymazat