pondělí 30. září 2019

Hrnčířské trhy Beroun

"To je podložka na štrůdl! Podívej!" Zastaví se dvě kamarádky u stánku s keramikou.
"No ale udělat ten štrůdl tak akorát dlouhý, aby se na podložku vešel, veď? Obě se na chvíli zasní, v hlavě se jim promítá scénář pečení štrůdlu, pokyvují hlavami, chvilku je ticho.
"Nebo na chlebíčky by se to mohlo hodit, veď? Povídá zas ta druhá
"To je jasný, takhle když přijde návštěva, tak nemám nic, na co bych mohla dát chlebíčky!" Obě zase mlčí a prsty něžně přejíždí přes keramický podnos ve tvaru obdélníku. Našly si obhajobu, až jim budou chlapi vyčítat, že zase vyhodily peníze za zbytečnost.

Je to velká dámská událost roku, tedy vlastně půlroku. Na jaře a na podzim se konají hrnčířské trhy v Berouně. Letos jsme to s mámou zvládly navštívit v obou termínech a udělaly jsme si radost, nakoupily jsme si vzájemně dárky na Vánoce, to byla naše obhajoba nesmírného utrácení. Při poslední návštěvě jsem kromě hrnků sledovala tak po očku i zákaznice. Píšu zákaznice, protože muži se sice na události také vyskytují, ale pouze z donucení. Některé muže ženy odložily u občerstvení, ti odvážnější se derou davem společně se svými drahými polovičkami a sem tam utrousí větu: "Už sis vybrala?" Slyším ji často. Tímto bych chtěla vzkázat mužům, že tato věta je plýtvání vzduchem z plic, my ženy nemáme NIKDY vybráno. Na trzích se ženy vrací do svých pravěkých rolí sběraček ovoce, hrnky zvedají, ohmatávají, pokládají a některé si dokonce ze zvědavosti i čichnou.

Sběračka Helga hledá kvašák. Rozhodla jsem se, že si budu kvasit zeleninu, chutná mi kimči, ale v Albertu je hrozně předražené. Jídlo chudých korejců a za malou sklenku mám dát 80Kč? Udělám si vlastní kimči! Tak zní moje obhajoba pro kvašák.

Mezitím se scházíme s mámou u jejího nejoblíbenějšího stánku s designovým porcelánem. Hrnek tam stojí kolem 500. U stánku je tlačenice. O porcelán je velký zájem. V tom všem shonu a vybírání se do přední řady protlačí rázná dáma, její muž stojí za ní.
"Přišla jsem si vybrat nový hrnek, manžel mi ho rozbil!"
V tom okamžiku ustalo strkání, ciknání, placení, vybírání, ptáci přestali zpívat, jako byste zapauzovali film. Všechny ženy zabodly své nevěřícné pohledy do muže. Byl slyšet jen šepot "on rozbil hrnek" vedle sebe jsem zaslechla tichý povzdech "bastard!!" Čekala jsem, že se strhne veřejný lynč a muže z Berouna vyženou ženy s vidlemi a loučemi v rukou. Muž neztratil svou tvář, vytáhl z peněženky tisícovku: "A proto ti nekoupím jeden, ale DVA!" Situace byla zachráněna, a už byl u stánku zase běžný ruch.

Kvašák jsem koupila, a taky hrnek, a ještě malej hrnek, a ještě ptáčky na provázku na pověšení na strom a dárky a solničku s pepřenkou, a taky mísu na ovoce. A takhle tam šíleli všichni .. a jestli neumřeli, tak tam nakupují dodnes.

Takže tak,

Vaše Helga

8 komentářů:

  1. Gratuluju. Já mám malou kuchyň, já na podobné akce nesmím. Sama jsem si to zakázala...

    OdpovědětVymazat
  2. Jo, mě teď přestala po letech krotit hrozba stěhování, a tak se taky lehce "rozjíždím"... Ale když já (po netu) nakupuju tak ráda! A hodně z toho zas mohu zcela bezplatně vrátit, když se mi to nezdá, zbožňuju servis Amazonu! Třeba boty už jinak nekupuju, než takto...

    OdpovědětVymazat
  3. Někde je chyba...
    Můj hrnek taky rozbil můj drahý. A jak to dopadlo? Mám smůlu.
    Když jsem si SAMA pořídila nový hrnek, časem ho rozbil taky.
    A tak jsem si, opět SAMA, pořídila raději dva nové.
    Cccc, dala jsem 15kč za kus.
    Ať žijí druhojakostní obchody...
    A dokonce mi ty hrníčky docela dost padají. A drží...
    Kdo ví, co to je za matroš...

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: nevím jestli ti to nějak pomůže, ale já to taky nemám kam dávat, ale nahrazuju, vyřadila jsem dva starý hrnky, poslala je tchanovi na zahrádku. Kvasak stojí permanentně na lince pac se nikam navejde.

    OdpovědětVymazat
  5. [2]:jo tak to je úplny protipól ten Amazon, sberacka internetova

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: tak to je fakt někde chyba! Tobě by měl koupit ty hrnky tři! To kdyby viděly  ženy v Berouně! Ty by ho hnaly!

    OdpovědětVymazat
  7. Ac muž na tyto trhy rád chodím.. Vždy ale nakoupím jen pár drobností. M

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: výjimka potvrzuje pravidlo, neviděla jsem tam přespříliš nadšených muzu ale to jsem tě asi nepotkala, pak by vlastně asi tento článek nevznikl.

    OdpovědětVymazat