pondělí 16. září 2019

První košt natto

"Je to výborná zdravá záležitost," básní mi už poněkolikáté výživový poradce o tom potravinovém zázraku. Fermentované sojové boby, sýr ze sojových bobů! Představuju si že to bude asi něco jako taveňák, snad bych to mohla překonat. Sója samotná až takový zázrak není, ale fermentací se její výživová hodnota změní k lepšímu. A prý že mi jednu vaničku dá, ať ochutnám. "A kde to kupujete? Já si to koupím sama, to mi nemusíte dávat.." Snažím se z nabídky vycouvat. Na tento druh potraviny si nepřipadám dostatečně připravená. "Nene, to je záležitost pár korun, jen to vyzkoušejte!" A už mi strká do batohu podivně vypadající oslizlé bobule v krabičce. Otevírám ji až doma a se silnou nedůvěrou. Ještě než mě udeří do nosu nepopsatelný zápach, slítnou se ke mně všechny mouchy z domácnosti. Zdenda sedí daleko v obýváku a nadává. "Asi se tu někde vysral kocour!" Volá na mě do kuchyně. Ještě neví, co tam mám za zázrak.

Odháním vidličkou mouchy a přemýšlím, jestli plíseň na povrchu je ušlechtilá, nebo prachobyčejná podřadná plesnivina. Google říká, že je to ušlechtilá plíseň, věřím mu. Snažím se navzdory smradu aspoň trochu ochutnat. Zdenda přišel do kuchyně, něco chtěl, ale zápach ho srazil na kolena, po kterých se sune zpátky do obýváku, prý už nic nepotřebuje. Naberu jeden bob, sundám mouchu, která se na bob přilepila. Bob zůstává se zbytkem obsahu krabičky spojen tenkou slizkou šňůrkou. Je to takový malý zázrak, který nikde nekončí. Vzpomenu si, jak jsme takhle blbnuli na školním lyžáku s vosky na běžky do vyšších teplot. Nabrali jsme vosk mezi dva prsty a slepovali a odlepovali je, vosk vytvořil jemná vlákna. Chvilku si s bobem pohraji, natahuji a přitahuji gelový provázek. Sóju pak promíchám, je to celkem zábava, vlákna se táhnou při každém pohybu vidličkou. Vůni bych přirovnala asi k droždí smíchanému se syrečkem.Vypadá to nadpozemsky mimozemsky.

Jeden bob opatrně ochutnávám a na bradě mi visí sliz. Chuť je nepopsatelná, možná se na to dá časem zvyknout, ale ten čas rozhodně není právě teď. Krájím čtyři chilli papričky, kterými svou dávku bobů hojně zasypu. Pepř, cibule, rajčata.. čím bych to ještě přebila? Hmm už je to lepší, nevím, zda příčinou pláče jsou chilli papričky nebo ten zápach. Dala jsem to. Půl mističky do sebe soukám, z úst i visí spousta malých slizkých pavučinek. Zbytek čeká v ledničce. Zítra je taky den. Chce to víc chilli a bude to dobrý. Nevím, co řeknu svému poradci. Asi co jsem jako malá řekla babičce "Babi, bylo to dobrý, ale už to víckrát nevař."
A nyní nastal čas na pár pořekadel, která hned člověka napadnou v souvislosti se zkušeností s lahodným Natto, řekněme, že by to mohla firma použít, jako reklamní slogany (obchodní zástupci, můžete mě kontaktovat jakkoli chcete)

Neházej natto do žita
Darovanému koni na natto nekoukej
Lepší natto v hrsti nežli tofu na střeše
Navrch fuj, uvnitř fuj
Co oči nevidí, to nos ucítí

Takže tak

Nattu zdar

Vaše Helga

13 komentářů:

  1. Děkuji Ti, děvče, za večerní dávku humoru.
    Jsou večery, kdy ten humor potřebuju o něco víc, než jindy a tohle je jeden z nich.
    Samozřejmě je to trošku škodolibý humor, ale jen trošku.
    Ale díky Tobě možná budu i s láskou vzpomínat na bráchův Romadur v naší lednici...

    OdpovědětVymazat
  2. Článek mě pobavil jdu se omluvit tchánovi za hejt na jeho pivní sýr, ten musí být proti tomuhle lahoda

    OdpovědětVymazat
  3. Pobavila jsem se a netrpělivě čekala, jestli bude následovat taky fotka toho zázraku. Nevypadá to až tak špatně, možná bych to i za jiných okolností ochutnala. Ale teď mi zvedá žaludek i vůně koblížku, na který jsem měla celý den chuť.

    OdpovědětVymazat
  4. Normálně jsem popelnice, syrečky miluju, ale tohle bych teda nežrala.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: romadur je proti tomu polívčička[2]: pivní sýr taky[3]: a já myslela, že to trochu zpropaguju, tak nic. Co koblížek, byl dobrej?[4]: ano, to jsem si myslela taky, ale všechno se má vyzkoušet no ne?

    OdpovědětVymazat
  6. Hele, Helgo, víš, kolik to má vitaminu K2 v sobě?? Já si to chtěla v naší výživě objednat. Paní ale rozhodně není progresivní - takže nic... A mě to MRZÍ!Tenkrát, když jsem to hledala, nic na netu nebylo - a TEď PRÁVĚ jsem našla natto, který se nemusí chladit! Hurá - dá se to poslat! Jdu si to objednat. A jsem zvědavá! Protože o zápachu jsem už slyšela. Určitě to bude lepší, než dnes smrad z jedné pacientky.

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: jsem hodně zvědavá, co na to povíš!klidně mi pak napiš do komentáře jaký to bylo. Jako ta zdravost byla moje jediná motivace to sníst, ještě na mě čeká druhá půlka, již dnes.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Určitě! A kdybych zapomněla, tak mě klidně upomeň. Dnes jsem objednala, tak uvidíme, kdy přijde (ale tady to chodí rychle - nežiju totiž v ČR ).

    OdpovědětVymazat
  9. [7]: Mimochodem, objednala jsem si hned 2 balení - tak event. vyhodím včetně poštovného 13 Eur.

    OdpovědětVymazat
  10. Zdravím,natto dorazí zítra - pokud to převezme soused (jedu odpoledne pryč). Tak jsem tedy FAKT HODNĚ zvědavá.

    OdpovědětVymazat
  11. No tak to tě teda obdivuju, že jsi to dokázala pozřít. Viděla jsem to kdysi v pevnosti Boyard a ti soutěžící vypadali, že to v sobě dlouho neudrží . Já se bojím téměř každého neznámého jídla, tohle bych fakt nezkoušela ani za nic!

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Helgo,přeposlala jsem ti teď ten mail, co jsem ti posílala 23.09. - hledej ve spamu. Použila jsem mailovou adresu, kterou máš tady! Tak snad to tentokrát dostaneš? Nějak se divně míjíme. Ale i mně se u jedné blogerky na Blogspot už jednou ZTRATIL můj komentář... Normálně to však funguje.

    OdpovědětVymazat
  13. [11]: tak to už můžu jít do boyardu, když jsem to snědla[12]: díky, maily vyřízeny, tak jsem zvědavá na tvoji diplomatickou reakci zde

    OdpovědětVymazat