úterý 16. října 2018

Najdi si svého komika

Jako malá holka jsem poslouchala na kazetách vtípky Felixe Holzmanna, moc se mi to líbilo, i když jsem většinu point pochopila až v dospělosti. Líbilo se mi jak ten pán mluví a jako dítě mě nenapadlo, že ten člověk to jen hraje. Při jeho kazetách jsem usínala. Nedávno jsem narazila na článek ve starším časopise Týden, složený ze vzpomínek na Felixe a já jen žasla, jak svého oblíbeného komika vlastně neznám. Vůbec jsem nevěděla, že měl německé občanství. Sloužil v německé armádě a byl vězněn v Rusku. Na toto období nerad vzpomínal, zřejmě i kvůli tomu, že bojoval na "špatné" straně. Německá nátura se snad projevila v pečlivosti přípravy na vystoupení. Texty musely do posledního slovíčka sedět a to, co se tvářilo jako lehká improvizace, byl přesně naplánovaný "koncert" humoru s přesnými pomlkami. Texty si nechával korigovat od své dcery, na mluvené češtině nebyl jeho německý původ vůbec poznat, ale psaná čeština mu dělala trochu problém. Celý život hledal vhodného "nahravače" - někoho, kdo nebude charakterem stejný jako on. Stále dokola se vracel k Františku Budínovi. Ale geniální byly i jeho výstupy s Ivou Janžurovou (Včera, dnes a zítra; Seznamovací kancelář), s Karlem Gottem, Lubomírem Lipským a dalšími.

Těžko se mi hledá moje nejoblíbenější scénka. Miluju Aluminiový klíček (komik přijde na jeviště a hledá aluminiový klíček, moderátor mu říká "myslíte hliníkový?" "No né, aluminiový klíček, z aluminia!") Ale co znám skoro nazpaměť je Seznamovací kancelář, ta mě evidentně jako dítě zaujala nejvíc:

I: "Poslyšte vy si přece nemůžete vzít za ženu nějakého muže!"
F:"No tak nemožný to zas také není!"
I: "To by pak přece nebylo normální manželství."
F: "Podívejte se, moje sestra si taky vzala mužskýho a je to normální!"
I: "My tady zprostředkováváme manželství pouze mezi lidmi obojího pohlaví"
F: "Obojího pohlaví? To jenom lidi obojího pohlaví?"
I: "Ano, co se vám na tom zdá divné?"
F: "No né abych pravdu řek já mám totiž jen jedno!"

I: "Ta žena by chtěla nekuřáka a abstinenta."
F: "Nekuřáka a abstinenta? Říkáte nekuřáka a abstinenta?"
I: "No ano, něco se vám nezdá?"
F: No né, já jen že chce hnedka dva, já myslel, že budu sám."

Joo a nesmím zapomenout na scénku v restauraci s unaveným řízkem a Františkem Budínem
Budín: "Podívejte se, jak je to pivo kalný!"
Holzmann: "Kalný, kdepak kalný, to je jen tak špinavá sklenice!"


K Felixovi se vracím průběžně, hlavně když je mi ouvej. Humor léčí, humor uzdravuje, jak duši, tak tělo. Humor by se měl pravidelně dávkovat dětem, studentům, zaměstnaným i seniorům. Když jsem byla v nemocnici (nic vážnýho, těhotenský játra, vyvolávání porodů a tak), nemohla jsem na společném pokoji usnout, usínala jsem zase s Holzmannem v uších. Teď jsem se k Felixovi vrátila, pouštíme si ho s dětmi v autě, ano, je to riskantní z pohledu usínání za volantem, ale naštěstí při jízdě po městě neusínám. I když ho nechápou, stejně jako já v jejich věku, jsou jím okouzleni, ten jeho hlas "nosem" a kudrlinky při mluvení prostě nestárnou. A vám všem doporučuji najít si svého komika, dávkujte si humor, dávkujte humor svým dětem, blízkým. 10 deka humoru zcela zdarma. Akce dnešního dne.

Takže tak,

Holzmannovi zdar a jeho fanouškům též

A jaká jeho scénka se líbí vám?

Helga

6 komentářů:

  1. Nejvíc miluju "V sobotu večer, v neděli ráno"... Když jsem scénku poprvé viděla v TV, myslela jsem, že se smíchy počůrám. Janžurové mi bylo vyloženě líto.

    OdpovědětVymazat
  2. Joo tak tuhle scénku jsem dlouhá dětská léta nechápala

    OdpovědětVymazat
  3. Scénky Felixe Holzmanna pobaví vždycky, těžko vybrat nejlepší. Můžu je poslouchat dokola a vždycky se směju, jako bych je slyšela poprvé

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: to víš že jo [4]: jojo, prostě to uměl a stále umí

    OdpovědětVymazat
  5. Holzmanna bohužel moc dobře neznám, byla jsem na něj moc malá, když jsem ho někdy zahlédla v televizi.
    Ale oblíbených komiků mám dost - divadlo Járy Cimrmana určitě hraje prim, staré filmy s Vlastou Burianem mám ráda od mala, Šimek s Grossmannem jsou taky skvělí. Dneska mi není dobře, válím se v posteli a pouštím si písničky Vodňanského a Skoumala - taky super!

    OdpovědětVymazat