sobota 26. května 2018

Čtení pro lemply

Je to pro spoustu lidí dost nepochopitelné, knihomolové, vy tento článek ani nečtěte. Ale já nečtu. Jsem čtecí debil. Když by byla soutěž v počtu přečtených knížek, i šimpanz by nade mnou zvítězil. Četla jsem jako dítě, četla jsem v pubertě a dokonce i později. S prvním děckem se čtení omezilo na výchovné brožury a s druhým jsem úbytkem mozkových buněk četla už jen nápisy na dveřích Táhni, Tlač, SEM, TAM, abych si nevyrazila už i tak zkažený chrup. Knížka mi ležela u postele i rok, protože jakmile se dotknu hlavou polštáře, upadám do kómatu. Ale chtěla bych číst, strašně moc bych chtěla. S narůstající samostatností potomků se ke čtení pomalu vracím a hledám způsoby, jak číst rychle, často a efektivně. Ale jak se k tomu znovu dostat? Provedla jsem několik pokusů, které můžou sloužit jako návod pro ostatní čtecí lemply, jako jsem já.

Pokus číslo jedna - záchod
Pět až deset (pro záchodové mistry i třicet) minut, které máte opravdu pro sebe, jste sami v místnosti, větrák ponuře zpívá svou mručivou píseň a nastává čas na přečtení pár stránek. Otevírám knihu. "Mamiii!" ozývá se jeden hlásek za dveřmi, přerušuju veškeré vylučovací aktivity k zapření mé přítomnosti na toaletě. "Mamiii" ozývá se druhý hlásek za dveřmi. Sakra, odhalili mě. Vidím, jak se otáčí zámek (jo, už dávno oba vědí, že se to dá otevřít i zvenčí). Dostali mě. Mrsknu knihou na sokl nad záchodem, a jdu pryč.. Kniha se převrací a padá, chytám v letu a ztěžka si oddychnu. Tady to nepůjde.
Výhody: pokud nemáte děti, psy, kočky, papoušky či jinou havěť, která by dokázala říct "Mami" za dveřmi, je záchod ideální místo na čtení. Během jedné seance se dá "udělat" i pět stránek (záchodoví mistři samozřejmě víc)
Nevýhody: blízkost kontaminovaného vodního zdroje, není vhodné číst vypůjčené knihy na záchodě. Otrlejší se můžou majiteli knížky nanejvýš hájit, že ty šmouhy jsou od limonády a čokolády. Při zkrabacení stran se dá vymluvit na slzy. Tak a teď už mi žádná kolegyně v práci knížku nepůjčí.

Pokus číslo dvě - postel
Výhody: Kniha hezky uspává, hezky voní, stránky šustí, oči se klíží..
Nevýhody: Není vhodné pro narkoleptiky a v posteli je nízká efektivita, dvě stránky a kóma.. nebo sex, protože když má člověk čas na čtení, tak ho asi nebolí hlava a asi není hrozně unavený, tudížse nemá na co vymluvit a může.

Pokus číslo tři - e-kniha
Zkusila jsem to, zakoupila jsem e-knihu, konkrétně Slepou mapu od Aleny Mornštanové. Na noťasu to byl teda dost vopruz číst, skoro jsem to vzdala. Ale pak jsem objevila mobil. Mobil mám pořád sebou a jakýkoli denní prostoj, čekání na skončení kroužku, čekání až se uvaří brambory, když dávají ligu mistrů, to všechno se dalo vyplnit čtením knihy v mobilu a hle, za týden byla kniha přečtená. Pokusem záchodovým bych ji četla tak dva roky, pokusem postelovým tak pět let. Rekord!
Výhody: maximální efektivita, člověk nemusí tahat knihu sebou, je pořád při ruce.
Nevýhody: Ať čucháte, jak čucháte, noťas/tablet/mobil/čtečka prostě nevoní papírem. I když to občas ukazuje kolik procent knihy člověk přečetl, stejně je takové malé překvápko, že najednou už nepřichází další stránka a je konec knížky. Musíte být vlastníkem chytrého telefonu s rozumnou úhlopříčkou, na tlačítkáči se fakt e-kniha nepřečte.

Papír je papír, ale pro podobné nečtenáře, jako jsem já,fakt doporučuji vyzkoušet e-knihu. Je to nezvyk,první knihu jsem proklínala. Další knihu už elektronicky nekoupím, byla jsem přesvědčená. A hle, čekala jsem, až skončí kroužek a neměla jsem co dělat. Stahuju Aristokratku a předpokládám, že pozítří ji mám dočtenou. Třeba se časem dostanu zpátky k papíru, ale našla jsem cestu ke čtení a není to přes záchod ani přes postel, tři dny se radujte a volejte sláva. Helga zase čte!

10 komentářů:

  1. Sakra! Teď se bojím mít děti Já to bez knížek nezvládnu!

    OdpovědětVymazat
  2. [2]: tak e-knihy to jistí, ne?

    OdpovědětVymazat
  3. Ještě bych dodal jednu nevýhodu elektronického čtení: oproti papíru se může stát, že se postupně zařízení zahřívá a zahřívá, až je to nepříjemné a čtení končí .
    Já jsem zkoušel falešné "čtení", že si člověk stáhne audio knihu. Nemůžu v autobuse číst, tak jsem vyplnil pravidelné ježdění audio knihou. Nedá se tím nahradit plnohodnotné čtení, ale lepší než nic.

    OdpovědětVymazat
  4. Poslední dobou sleduji, jak jdeš do sebe.
    Cvičení, stravování, čtení ...co za tou změnou stojí, máš stejného chlapa ?

    OdpovědětVymazat
  5. Při tvém problému i třeba na cesty je e-kniha ideální parťák - lehká, přenosná, neustále v dosahu. Ale nějak mě to nebaví... a oči mě bolí, ačkoli mám zrak jinak dobrý. Já s sebou prostě tahám papíráky :) I když většinou spíš učebnice než skutečné knihy..

    OdpovědětVymazat
  6. Jedno jak, hlavně že!:)
    Mně na e-knihách vadí jenom to, že pak nejdou prodat dál :))Zkus Houbařku :)

    OdpovědětVymazat
  7. Pro mě je papírová kniha bezkonkurenční, ale proč nezkusit i jinou možnost. Mimochodem, Aristokratka je super. Má už další dvě pokračování   

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: taky jsem audioknihy zkoušela, to taky jde.[5]: nee, chlap furt starý.. ale děti už jsou tak nějak samostatnější, tak začínám pečovat i o sebe, jde to ztuha, na úkor mnoha věcí, zejména spánku,  ale jde to. [6]: taky mi to nějak extra nenaplňuje, ale přebije to fakt, že je knížka pořád při ruce, normálně bych knížku zapomněla doma[7]: zrovna jsem nad tím přemýšlela, že to není fér, papírovka projde rukama deseti lidem a nikdo tě nenařkne z nelegálního šíření, na e-knize je vytištěné tvoje jméno a adresa a to si pak každý dvakrát rozmyslí, jestli to někomu nasdílí [8]: já vím a už se na ně chystám Podobně nabitou knížku humorem jsem snad nikdy v životě nečetla!

    OdpovědětVymazat
  9. Tak to je super, čtení zdar! Já čtu o dost míň, než bych měla a chtěla, ale je to jen moje vina, protože často prokrastinuju u počítače, místo abych si šla číst papírovou knihu.
    P.S. Nejvíc mě dostala poznámka o posteli

    OdpovědětVymazat