pondělí 11. prosince 2017

Jděte na trhy, trdla

Nevyhnula jsem se té události ani letos. Je pod nulou, venku romanticky pofukuje větřík a lehce sněží. Ideální čas vytáhnout brusle a jít na vánoční trhy do centra našeho města. Zkřehlými prsty utahuju dětem brusle, a mezitím kolenem držím tašku od bruslí, aby ho ten vánek neodvál v dál, druhá taška od helem už se vesele kutálí po náměstí. Kvítek řve, že se mu zařezávají oteplováky do zadku, nevyhneme se každoročnímu svlékání na ledě a hrabání ručičkami ve slipech, je to taková hezká tradice a pevně věřím, že to třeba do patnácti let postupně vymizí. Zora řve, že je jí zima na tváře. má pravdu, je nám zima všem, protože vánek je ve skutečnosti asi 100 km za sekundu a sníh šlehá ostře do tváří. Připadám si jak na Klínovci v nejvyšší sezóně, jen ta mlha ještě chybí. Objedeme asi tři kolečka na kluzišti 10x10 m a radši se jdeme podívat na trh.

Tržiště je fakt pěkně udělané. Uprostřed je přístřešek s ohništěm, odkud lze v relativním teple sledovat program na pódiu. Stánky prodávají klasické kýče a občas se najde i něco vkusného. Přesto se na trzích člověk nevyhne lehkému zklamání. Dělala jsem jednou doma pokus. Naředila jsem svařené víno ze čtvrtiny vodou a nebylo to na něm vůbec poznat. Z toho usuzuju, že svařák prodávaný na trzích musí být v tom lepším případě naředěný aspoň z poloviny. Výsledek je, že stánky zejí prázdnotou i přes to, že na trhu je lidí dost. Kupujeme pečené kaštany. Celkem 6 ks. Z šesti kusů jde vyloupnout jeden. Zbylé kusy držíme v dlaních a máme vlastně za pár korun celkem pěkný ohřívač dlaní. Čekám ve frontě na typický pečený staročeský maxi trdelník. Trdelník, který není ani typický, ani český, ani maxi a ještě ke všemu je vlastně uvnitř syrový, takže ani slovu "pečený" není učiněno zadost. Děti nadšené hltají sladké syrové těsto a jsou velmi spokojené. Jak se mi něco nelíbí, obvykle to hned vracím a reklamuju, tentokrát si ale nechci kazit náladu hádkami u stánků, a představa, že těm dvěma hladovým krkům urvu od huby trdelník by se dalo připodobnit snaze sebrat lvům kus masa. Tak si aspoň postěžuju tady. A já se ptám, mají to zapotřebí? Proč chce každý na Vánocích vyvařit co nejvíc i za tu cenu, že už mu do stánku nikdy nikdo nepřijde? Anebo jsou lidi ovce a ochotně se vrací pro nepečené kaštany, naředěné víno a syrový trdelník? Já vím, že už si tam příště prostě nic nekoupím. Přiznávám, je to zahořklý a nenávistný příspěvek, fakt mě to štve. Taky vás to štve? Jaké jsou ve vašem městě trhy, je to někde lepší?

8 komentářů:

  1. Ráda bych Ti napsala, že to u nás je lepší, ale já to nevím...
    Stánky plné předražených kýčů mě odradily už před lety a, nemůžu si pomoct, žrádlo a chlast mi k vánočním trhům prostě nesedí...
    Vždyť jíst se má od Štědrého dne do Nového roku, ne?
    A o adventu má člověk nahánět dárky a nasávat atmosféru a ne svařáka

    OdpovědětVymazat
  2. Nene nasavat svaraka to je to hlavni

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: No ale musí stát za to Nasávat obarvenou, ovoněnou a ohřátou vodu, to prostě není ono

    OdpovědětVymazat
  4. Není nenávistný, jen nespokojený a to se není, vzhledem k popsané zkušenosti, čemu divit.

    OdpovědětVymazat
  5. No jak s trhy, to nevím, moc je nenavštěvuju, ale ta komerce a nákupní šílenství kolem Vánoc mě štve čím dál víc

    OdpovědětVymazat
  6. U nás byly loni super trhy! Žádný trdla, netradiční dobový jídlo, dřevěný kvalitní hračky, poctivý hrnky, živá hudba......a čáry máry fuk, letos ani jeden řemeslník, jen langoše a klobásy :)

    OdpovědětVymazat
  7. Já trhy vzdala už před lety, kluci jsou velcí a chodit se mnou nechtějí, v Praze je děsně lidí. Naposledy bylo víno drahý a hnusný, kaštany plesnivý, tak jsem si řekla, že na trhy prc...však Ty víš, co... Letos je prý víno dobré, ale na Staromáku snad za 70 Kč...

    OdpovědětVymazat
  8. [6]: A nebyly ty trhy putovní...?!

    OdpovědětVymazat